pinsamt? nehej du!

Det är märkligt att vi människor inte vågar ta för oss ...det som är trist är att vi ofta skyller på sådant som att "så gör man inte" och "det är inte fint att göra så och "vad pinsamt"...

Killen ringde i fredags och sa att han var i krokarna då han hade varit hos en kund och arbetat hela morgonen. Han undrade om vi skulle käka lunch tillsammans. Ja, det ville jag gärna. Vi hamnade på  ett fik där de serverade hälsotallrikar, sallader och lite annat smått o gott. Han beställde en thailändsk wokgryta medan jag föll för deras "lyx sallad" med chevréost och honung...mmmm såå gott tänkte jag..  Jag brukar äta på Byn..Där fann jag en av de bästa smakupplevelserna,  en galette fylld med chevré, parma och honung med annat...GUD så gott!  det är en synd att inte testa deras galettes med fyllningar som får ens smaklökar att å explodera av glädje!!  Så sugen jag blev nu då....typiskt.

Tillbaks till lunchepisoden i alla fall....Killens tallrik kom direkt och det doftade underbart, jag älskar det  thailändska köket, speciellt koriandern.
Damen i kassan sa att hon skulle komma ut med min sallad. Hon kom ut ja...med en tallrik som motsvarar storleken av en förrätt, och ja salladen var på tok för liten för att den skulle klassas som en rätt.  Lunchpriset var 70 kronor och jag förväntade mig en sallad som motsvarade en lunch, men det var inte vad jag fick. Jag blev irriterad.
Jag ställde mig upp och gick tillbaka till kassan där jag frågade damen om detta ska motsvara en lunchsallad? Eftersom jag insåg att jag skulle gå hungrig därifrån om jag inte gjorde något åt saken så kändes det rätt att fråga.. De som stod i kön vågade knappast titta på mig...jag såg hur pinsam de tyckte jag var.. hahah. Jag tycker snarare att det är pinsamt att inte våga säga till om man tycker att något är fel. Men det verkar strida mot en "svensk?" kultur att säga vad man tycker... Aja får väl leva med att jag är osvensk då....
Men ärligt talat så hoppas jag att det finns fler där ute som vågar säga vad det tycker.
Jo, damen i kassan ja, först fick jag en sån där idiotförklarande blick följt med "men det där är den salladen som du beställde" ..Jo sa jag men det står också att det ska vara en lunch sallad så jag förväntade mig en lunchportion! Som kompensation så fick jag lite fullkornspasta. Det tyckte jag var bra, det är viktigt att vara lyhörd som företagare. Det kändes mycket bättre nu när jag fick en lunchportion. Detta är Byn, mysigt med fransk utomhuskänsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0